Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Maria - 6 februari 2012 16:46

Egentligen så ska jag inte bry mig vad alla tycker och säger. Jag ska gå min egen väg och följa min riktning. Och att vissa vägar är längre, svårare och jobbiga vet vi nog alla redan om. Medan kan välja en genväg eller den enkla vägen. Men jag är ung än så länge, om man kollar på det i helhet. Det är sjukt mycket arbetslöshet bara i detta län, i de stora hela. Ett jobb idag är inte lätt att få, de kommer inte knackandes på dörren precis. Även om man kanske önskar att de var ungefär så. Utbildning och erfarenhet är prio ett idag, utan det så står man som stilla. Nästan alla arbeten kräver det. Och i vissa lägen har jag förståelde för det. Och nu kommer kanske många tappa hakan, fundera på vad jag sysslar med, men i huvudsak är det jag i första hand som ska må bra, man är prio ett i sitt eget liv. Man ska må bra och känna sig bekväm i rollen. Och efter allt som hänt, de som gått emot mig den senaste tiden har jag sett upp, jag har inte alls satt mig själv i första hand, utan vad alla andra ska tycka och tänka om mig om jag inte går den vägen som tycker att jag ska gå. Jag valde att testa på kockutbildningen tex och det var inger för mig, alltså en erfarenhet rikare. Jag förlorade inget på det, jag vann snarare på det. Fast det inte var ett jobb så har jag en utbildning och erfarenhet i ryggsäcken som jag bär med mig. 

Och att vara arbetslös idag, de är ju ingen direkt hit eller hur? vissa är extremt lata och ligger på soffan och väntar på att ett jobb ska komma till dom. Medans andra kämpar för ett jobb, som jag gör och gjorde. Och för att komma till saken, efter de jag låg på sjukhuset så måste jag tänka om och göra rätt, tänka på mig själv mer, på min egen väg och på vad jag vill. Jag vill arbeta med människor av något slag, men jag har som  ångest av att tänka på vad jag ska göra för just denna brukare jag ska ha att göra med, jag vill dennes bästa och att h*n ska få de så bra som möjligt, min oro kan vända och bli att jag till och med blir sjuk. Eftersom det är riksfyllt arbete, speciellt när de är så stort arbete och ansvar. Mer än hos andra, där jag skulle passa bättre. Men man måste tänka på familjen där, den personen och på mig själv. Allt ska liksom klaffa och jag kände någonstans att jag låg där mitt emellan men jag ville det så mycket så de blev att jag ville så mycket men ändå lutade de åt de negativa fast jag omvaldade det utåt till de positiva. Men då är jag så här, "vad ska alla andra tro, tycka och så vidare" men de måste jag ändra på. Herregud, jag har testar på nu och man är själv där, de skulle jag inte fixa, min oro är vädligt negativ och man ska aldrig ta på sitt ett arbete bara för att ha ett arbete om man själv inte vet av att man klarar av det. Jag kan ha ett mindre roligt arbete och veta att jag iallafall fixar det än att ha ett arbete som är väldigt krävande som jag vet att jag inte klarar av, det är skillnad.
Men efter det att jag pratat med chefen om min oro så beslutade vi oss för att ta bort mina pass och vänta och se hur allt lägger sig, om de skulle bli aktuellt igen så skulle jag höra av mig. Men man ska aldrig behöva känna oro för ett arbete för att man inte klarar av det, ni kanske förstår hur jag tänker? att vara assistans är inte enkelt, de mesta fungerade men att vara själv och ha så mycket ansvar till en person som jag ha att göra med, de är inte rättvist mot någon. Jag är fortafrande aktiv i mitt jobb sökande, jag har en plan B och jag vet att jag kommer att fixa detta, det finns många vägar och möjligheter. Det är inte meningen att de ska ta slut och stopp här bara för att de blev som det blev nu. Så nu kan min ständiga oro kanske lägga sig och jag ser framåt och blickar mot nya mål :)
Och åter igen sluta lyssna på dom med negativa energier och följa min egen väg, mina mål. Sen kan dom andra tycka vad dom vill, men de är mitt liv, de jag sköter bäst själv.
Och att säga "nej" till ett jobb kan faktiskt också vara rätt.. Men nu har jag provat på, ytterligare något att ha med sig.

Och ja, jag vill jobba som personligassistent fortfarande men kanske åt någon som passar mig mer (: så bara att ta nya tag.
Tog en as skön lång promenad idag, rensade tankarna och det känns mycket bättre..
Hej 

Skapa flashcards