Alla inlägg den 18 november 2010

Av Maria - 18 november 2010 17:56

Vården som vi har i detta land är fan ett skämt! Människor som utbildar sig till undersköterna, sjuksköterna ect, you name it.. Så ska man bemötas rättvist och trevigt, håller ni inte med?
Vissa passar inte in i yrket, men så kan de vara med allt och och för sig, men nu om vården.

Idag lyckades jag ramla i trappen på skolan så jag skadade ryggen och nacken, kände först inte så mycket sämrta eftersom de gick så snabbt.

Jag vart rädd och hamnade i chock. Men efter en stund kände jag smärtan komma sakta med säkert och till en smärtgräns som var olidlig.

Jag ringde vårdcentralen i Timrå och hon var jätte trevlig tills senare på dagen (jag kommer dit lite senare), hon hade lovat mig att hon skulle skicka ut en remiss idag till primärvårdsjouren eftersom de var hennes idé för de skulle inte finnas läkare under eftermiddagen på vårdcentralen för de var möten. Och innan dess var de fullbokat. Och hon sa att jag skulle till primärvårdsjouren IDAG för en koll, eftersom jag hade så pass ont.. Och hon bad mig också ringa till sjukvårdupplysningen, vilket jag gjorde. Och där sa dom att jag skulle kunna gå till primärvårdsjouren redan klockan ett. Egentligen halv fem som hon på Timrå vårdcetral sa till mig om..
Jag beslöt mig då åka ifrån skolan eftersom jag inte ville anstränga mig för mycket innan jag visste vad som hänt riktigt.
Jag kom dit klockan ett, ingen från primärvårdsjourens reception hade öppet, så jag gick till den vanliga luckan för vårdcentralen men hon visste inte vad trevlig betydde, jag frågade trevligt om jag kunde anmäla mig där men hon fläste emot mig som med alla andra patiener som kom och skulle fråga om samma sak.
Så kvart över ett började de röra sig i den rätta luckan, men de tog tid innan dom kunde öppna och såklart stod de säkert 5 pers där inne men de var som att dom körde "ole dole doff" om vem som skulle ta emot oss 10 st som väntade på att bli mottagen. Men till slut var de min tur, MEN då hade inte hon från Timrås vårdcentral skickat någon remiss, utan jag fick vänta extra länge på att bli mottagen eftersom hon skulle ta emot alla andra bakom mig innan, de var ont om folk men då borde dom sätta in fler tycker jag, eftersom de var ett möte med alla vårdcentraler om jag uppfattade de.
Men fick sätta mig i väntrummet och vänta, alla folk som var bakom mig och framför mig fick gå in före mig, en efter en. Barnen förstod jag ju men de var som att de jag hade inte var som big deal? många utav dom andra var inte särskilt "dålig" som ögat såg.
Men efter BARA tre timmar fick jag komma in, sen fick jag ju vänta 15 min inne i ett annat rum på att doktorn skulle komma till mig, dom tog massa andra före mig, de blev en miss sa dom, men inte ens en ursäkt fick jag?
Och när jag hade suttit i två timmar gick jag och frågade om de hade glömt mig? men de kunde ta 1 timma, 2 eller 3 timmar fräste de till mig.

Sedan frågade jag om betalningen, hur den skulle ske eftersom jag inte fick betala i luckan, då fräste de ännu en gång och sa 300kr och de kommer en räkning hem, för dääär kunde man ju inte batala, som att jag var dum i huvudet :S jag visste ju inte någonting om de?
Och jag reagerade på den summan så jag ifrågasatte, då sa en annan breved henne att de är 150 kr innan fem och efter fem är de 300 kr som gäller..
Men de informerade inte mig de i början när jag kom heller, så jag hade ingen aning. Och dom kunde inte bjuda på ett enda leénde.

Fast en läkare som också var i receptionen som tog emot mig senare angående vad jag hade för fel kunde bjuda på ett leénde men hon hade då inte alla hästar hemma!
Och tills slut kom min läkare som sagt, hon var bra faktiskt. Jag har tydligen stukat min rygg och nacke, skulle inte anstränga mig så mycket med tunga lyft, inte röra mig för mycket eller för lite, för då kunde jag bli stelare. Och stelare skulle jag bli, skulle göra ett par övningar. Hon kollade på min rygg och nacke, lyssnade på lungorna osv.

Jag skulle ha ont i kanske 4-5 som värst och skulle de inte bli bättre så skulle jag kontakta vårdcentralen igen och be dom skicka en remiss till sjukgymnasten.
Men de kostar ju de med, som med allting annat. Jag skulle behöva en riktig massör som masserade mig, de hade varit great!

Min dag har inte varit okej kan jag säga..
Men måste dock till skolan imorgon igen, vet inte hur mycket jag kan göra men har kläder där och ett papper som ska hämtas angpende praktiken.


/litenmia

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards